Aiheeseen liittyviä termejä:
Letterpress = kohopaino
Foliopaino = saadaan painettua kiiltäviä yksityiskohtia
Päteellinen fontti = päätteellisessä fontissa kirjainten lopussa on pääteviiva
Päätteetön fontti = päätteettöttämissä fonteissa ei ole pääteviivaa
Kalligrafia fontti = käsiäalaa jäljitelevä fontti
Kontrastisuus = mitä suurempi esimerkiksi koko tai väri erot ovat sitä suurempi kontrasti
Paperilaadut = Mitä painavampaa paperi on sitä jäykempää ja heikommin taittuvaa se on. Papereita on myös mahdollista erilaisilla pintamateriaaleina muun muassa silkkinen, kiiltävä, matta...
Käyntikortin suunnittelun vaiheet:
1. Vaaka vai pysty
Vaaka-asettelu on yleisin tapa tehdä käyntikortti. Mikäli sinulla on paljon tekstiä niin tämä asettelu sopii mahdollisesti paremmin.
Pysty-asettelu sopii paremmin mikäli sinulla on isoja kuvia tai vähän tekstiä. Pysty-asettelussa on etuna parempi kuvien sopivuus.
2. Mittasuhteet
Käyntikortin yleinen mitta on 86mm x 54mm.
3. Marginaalit
Määrittele käyntikortiin marginaalit, jotta tiedät mille paikoille teksti ja mahdolliset kuvat tulevat. Marginaalit ovat siis kortin reunan ja tekstin välillä. Yleensä vähintään kahden vastakkaisen sivun marginaalit ovat saman kokoiset.
4. Tyhjän tilan käyttö
Tyhjä tila on myös tärkeä, sillä jos tyhjää tilaa on liian vähän niin käyntikortti näyttäisi ahtaalta ja sotkuiselta ja tyhjällä tilalla saat minimalistisen ja selkeän ilmeen.
5. Tekstin linjaus ja asettelu
Valitse miten tekstin asettelet. Joko oikeaan tai vasempaan reunaan, keskelle tai jonnekkin muualle esimerkiksi linjattuna jonkin muun elementin kanssa.
6. Fonttien valinnat
Fonttia valitessa kannattaa miettiä yrityksen genreä ja tyyliä. Esimerkiksi kaunokirjoitus voisi sopia kauneushoitolan käyntikorttiin, mutta rekkafirman käyntikortissa voisi näyttää hassulta. Samassa käytnikortissa ei kannata käyttää liian monta eri fonttia. Yleisin määrä on max. 3 erilaista. Leipäteksti kannattaa olla mahdollisimman selkeää.
7. Fonttien korostukset
Fonttia voi korostaa monin eri tavoin muun muassa lihavoimalla, kursivoimalla tai eriväreillä.
8. Kaksipuoleisuus
Etupuolelle yleisimmin laitetaan yrityksen / henkilön nimi ja mahdollinen logo. Takapuolelle taas laitetaan tarkemmat yhteystiedot muun muassa puhelinnumero, sähköposti, somet.
9. Värivalinnat
Valitse työhösi sopivat värit esimerkiksi kylmiä tai lämpimiä sävyjä, tummaa tai vaaleaa, murrettu tai puhdas.
10. Värien pinta-alasuhteet
Valitse työhösi pää- ja tehosteväri. Huomioi, että päävärin luonne muuttuu tehostevärin pinta-alan muuttuessa.
11. Värien kontrastisuus
Mitä suuremmat väri erot sitä suurempi kontrasti. Suurimmat kontrastit tulevat vastaväreistä.
12. Elementit ja niiden muotokieli / väripinnoissa
Elementeillä voit määritellä minne teksti ja kuvat sijoittuvat. Elementit voivat jakaa käyntikorttia eri osiin tai korostaa tiettyjä osia.
13. Elmentit ja kuviot / koristeina / detaljeina (= yksityiskohtina)
Voit koristaa ja tuoda omaperäisyyttä työhösi esimerkiksi erilaisilla kuvioilla ja vaikka kukilla.
14. Elementit / kuviot - Tekniikka
Elementeillä ja kuvioilla saat erottuvuutta. Erilaisia tekniikoita ovat muun muassa vesiväri tyyli, viivapiirros, repiminen, valokuva ja leimasin jne.
15. Symbolit ja iconit
Symboleilla ja iconeilla voit kertoa esimerkiksi sijainnin tai sosiaalisenmedian ilman tekstiä.
16. Erikois menetelmät
Monet käyttävät erilaisia erikois menetelmiä saadakseen käyntikorttiin pientä lisää ja erottuvuutta. Yleisimpiä erikois menetelmiä ovat muun muassa foliopainatus, kohopaino ja muotoon leikkaaminen esimerkiksi kulmien pyöristys.
17. Materiaali
Käytnikortteja voi painaa erilaisille materilaaleille. Yleisin on erilaiset paperit ja erikoisempia materiaaleja ovat muun muassa puu, muovi ja metalli.
18. Tunnelma / fiilis / yleisvaikutelma
Pohdi millaisen ulkoasun haluat käyntikortillesi. Haluatko vaikutelman olevan esimerkiksi:
Naisellinen
Minun mielestäni tästä käyntikortista tekee naisellisen vaalenapunainen väri, kauinokirjoitus, kukat ja sirot yksityiskohdat.
Maskuliininen
Tästä käyntikortista tekee maskuliinisen minun mielestäni tummat värit, tikkukirjain fontti ja siot elementit.