tammikuuta 07, 2021

Oman käyntikortin suunnittelu

Aiheeseen liittyviä termejä:

Letterpress = kohopaino

Foliopaino = saadaan painettua kiiltäviä yksityiskohtia

Päteellinen fontti = päätteellisessä fontissa kirjainten lopussa on pääteviiva

Päätteetön fontti = päätteettöttämissä fonteissa ei ole pääteviivaa

Kalligrafia fontti = käsiäalaa jäljitelevä fontti

Kontrastisuus = mitä suurempi esimerkiksi koko tai väri erot ovat sitä suurempi kontrasti

Paperilaadut = Mitä painavampaa paperi on sitä jäykempää ja heikommin taittuvaa se on. Papereita on myös mahdollista erilaisilla pintamateriaaleina muun muassa silkkinen, kiiltävä, matta...


Käyntikortin suunnittelun vaiheet:

1. Vaaka vai pysty

Vaaka-asettelu on yleisin tapa tehdä käyntikortti. Mikäli sinulla on paljon tekstiä niin tämä asettelu sopii mahdollisesti paremmin.

Pysty-asettelu sopii paremmin mikäli sinulla on isoja kuvia tai vähän tekstiä. Pysty-asettelussa on etuna parempi kuvien sopivuus.

2. Mittasuhteet

Käyntikortin yleinen mitta on 86mm x 54mm.

3. Marginaalit

Määrittele käyntikortiin marginaalit, jotta tiedät mille paikoille teksti ja mahdolliset kuvat tulevat. Marginaalit ovat siis kortin reunan ja tekstin välillä. Yleensä vähintään kahden vastakkaisen sivun marginaalit ovat saman kokoiset.

4. Tyhjän tilan käyttö

Tyhjä tila on myös tärkeä, sillä jos tyhjää tilaa on liian vähän niin käyntikortti näyttäisi ahtaalta ja sotkuiselta ja tyhjällä tilalla saat minimalistisen ja selkeän ilmeen.

5. Tekstin linjaus ja asettelu

Valitse miten tekstin asettelet. Joko oikeaan tai vasempaan reunaan, keskelle tai jonnekkin muualle esimerkiksi linjattuna jonkin muun elementin kanssa.

6. Fonttien valinnat

Fonttia valitessa kannattaa miettiä yrityksen genreä ja tyyliä. Esimerkiksi kaunokirjoitus voisi sopia kauneushoitolan käyntikorttiin, mutta rekkafirman käyntikortissa voisi näyttää hassulta. Samassa käytnikortissa ei kannata käyttää liian monta eri fonttia. Yleisin määrä on max. 3 erilaista. Leipäteksti kannattaa olla mahdollisimman selkeää.

7. Fonttien korostukset

Fonttia voi korostaa monin eri tavoin muun muassa lihavoimalla, kursivoimalla tai eriväreillä.

8. Kaksipuoleisuus

Etupuolelle yleisimmin laitetaan yrityksen / henkilön nimi ja mahdollinen logo. Takapuolelle taas laitetaan tarkemmat yhteystiedot muun muassa puhelinnumero, sähköposti, somet.

9. Värivalinnat

Valitse työhösi sopivat värit esimerkiksi kylmiä tai lämpimiä sävyjä, tummaa tai vaaleaa, murrettu tai puhdas.

10. Värien pinta-alasuhteet

Valitse työhösi pää- ja tehosteväri. Huomioi, että päävärin luonne muuttuu tehostevärin pinta-alan muuttuessa. 

11. Värien kontrastisuus

Mitä suuremmat väri erot sitä suurempi kontrasti. Suurimmat kontrastit tulevat vastaväreistä.

12. Elementit ja niiden muotokieli / väripinnoissa

Elementeillä voit määritellä minne teksti ja kuvat sijoittuvat. Elementit voivat jakaa käyntikorttia eri osiin tai korostaa tiettyjä osia.

13. Elmentit ja kuviot / koristeina / detaljeina (= yksityiskohtina)

Voit koristaa ja tuoda omaperäisyyttä työhösi esimerkiksi erilaisilla kuvioilla ja vaikka kukilla.

14. Elementit / kuviot - Tekniikka

Elementeillä ja kuvioilla saat erottuvuutta. Erilaisia tekniikoita ovat muun muassa vesiväri tyyli, viivapiirros, repiminen, valokuva ja leimasin jne.

15. Symbolit ja iconit

Symboleilla ja iconeilla voit kertoa esimerkiksi sijainnin tai sosiaalisenmedian ilman tekstiä.

16. Erikois menetelmät

Monet käyttävät erilaisia erikois menetelmiä saadakseen käyntikorttiin pientä lisää ja erottuvuutta. Yleisimpiä erikois menetelmiä ovat muun muassa foliopainatus, kohopaino ja muotoon leikkaaminen esimerkiksi kulmien pyöristys.

17. Materiaali

Käytnikortteja voi painaa erilaisille materilaaleille. Yleisin on erilaiset paperit ja erikoisempia materiaaleja ovat muun muassa puu, muovi ja metalli.

18. Tunnelma / fiilis / yleisvaikutelma

Pohdi millaisen ulkoasun haluat käyntikortillesi. Haluatko vaikutelman olevan esimerkiksi: 


Naisellinen


Minun mielestäni tästä käyntikortista tekee naisellisen vaalenapunainen väri, kauinokirjoitus, kukat ja sirot yksityiskohdat.

Maskuliininen


Tästä käyntikortista tekee maskuliinisen minun mielestäni tummat värit, tikkukirjain fontti ja siot elementit.

Minimalistinen


Tästä kuvasta tekee minun mielestäni minimalistisen hento fontti, tyhjän tilan laajuus ja yksivärisyys.