Asiakaskierto
- Asiakas tunnistaa pää- ja sivukäytävät
- Reitti, jota asiakkaat pääsääntöisesti kulkevat
- Asiakkaan käyttäytyminen myymälässä
- Looginen eteneminen - Selkeys!!!
- Myymälä layout
- Asiakkaalle miellyttävä, selkeä ja helppokulkuinen - löytää vaivattomasti etsimänsä tuotteen - myötä- vai vastapäivään, oikoreitit
- Tavoitellaan tehoa myyntiin joka neliölle - kylmät ja kuumat alueet
- Voidaan vaikuttaa kalusteilla, opasteilla ja myyntiesitteillä
Päivittäistavarat
Ruoat, wc paperit....
Käyttötavarat
Astiat, vaatteet...
Myymälä layout - pohjapiirros
Käytävien leveydet
- Pääkäytävä 180-250cm
- Palvelupisteiden ja kassojen ympärillä 200-300cm
- Shoppien ja hyllyjen välissä 100-150cm
- Hätäpoistumistie 120cm
- Hyllyjen suorat linjat auttavat asiakasta itsenäisessä ostamisessa - työntekijät ehtivät tehdä muuta.
Tyypillisimmät layoutmallit:
Grid
- Myymälä kalusteet ovat saman suuntaisia - "verkko"
Loop (racetrack)
- Pakotettu tietty reitti esim. tiger
- Looppiin vaikea tehdä muutoksia
Free flow
- Vapaata oleskelua
Forced-path
- Ohjattu reitti - oikoreitit mahdollisia
Spine
- Läpikulku - lentokenttien kaupat
Lisämyynti
- Käyttöuhteystuotteita vierekkäin
- Ehdota käyttöyhteystuotteita
- Paketoi kokonaisuuksia
- Tarjoa palvelu
Kalusteet
- Mieti millainen fiilis myymälästä jää jos sieltä riisutaan kaikki myytävät tuotteet pois?
- Luodaan yrityskuvaa, säilytetään tuotteet myyntikuntoisina
- Valitaan vaikuttavat: toimiala, liikeidea, liiketyyppi, tuotevalikoima, mielikuvatavoiteet
- Raskas varastomainen hyllykalusto vs. hienot puutasot ja somisteet
- Selkeitä, johdonmukaisia, puhdistettavia, halppoja täyttää
Opasteet
- Luovat yleisilmettä
- Auttaa löytämään oikeat tuotteet
Mitä laitetaan parhaalle paikalle? Mikä on paras paikka?
- Hyllynpäädyt
- Kassojen läheisyys
- Katseen vangitsijat
- Sisäänkäynnin alussa